Logo NSO Scheikundeolympiade
NSO: 1980-2021 | IChO: 1968-2021

In memoriam

Peter de Groot †15-12-2020

Peter de Groot was vanaf 1985 tot nu toe ononderbroken actief betrokken bij de scheikundeolympiade (NSO). Tot 2010 als lid van het nationaal comité, hij was jaarlijks aanwezig bij de nationale olympiadeweek en ging jarenlang mee als begeleider van het Nederlandse team naar de Internationale Chemieolympiade (IChO). Peter heeft vrijwel vanaf het begin deel uit gemaakt van het bestuur; eerst als lid, later als voorzitter en tot op heden als vicevoorzitter. Meer dan 20 jaar was Peter eindverantwoordelijk voor alle toetsen van de NSO, eersteronde, tweederonde en nationale eindronde en nu nog altijd maakte hij deel uit van de opgavengroep. Veel materiaal dat in de loop der tijd is ontwikkeld vindt zijn oorsprong in Peters hand: het theorieboek, supplement, oefenopgaven, te veel om op te noemen.

Behalve voor de NSO en IChO als organisaties heeft Peter ook veel betekend voor zijn leerlingen. Gedurende zijn docentschap op het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum heeft hij vele leerlingen gestimuleerd mee te doen aan de NSO en een groot aantal daarvan is ook doorgedrongen tot de nationale top 20 en zelfs een behoorlijk aantal daarvan is geëindigd in de top 4 en heeft mee kunnen doen aan de IChO. Dat een flink aantal leerlingen van Peter scheikunde zijn gaan studeren en later ook gepromoveerd zijn, verbaast dan ook niemand van ons.

Naast de NSO heeft Peter ook de nodige ondersteunende werkzaamheden verricht voor de EUSO (European Union Science Olympiad) en de IJSO (International Junior Science Olympiad). Zo was ook hij lid van de Wetenschappelijke Commissie van IJSO2017 en is hij regelmatig ingevallen als begeleider van deze olympiades bij nationale- en internationale wedstrijden.

Peter vertegenwoordigde tot op heden de scheikundeolympiade ook in het nationaal olympiadenoverleg. Hij 'zat' dan wel voor de NSO, maar had altijd oog voor de belangen van andere olympiades. Zijn bijdragen waren altijd oprecht en constructief.

Peter heeft heel veel betekend voor de scheikundeolympiade. En terecht is hij mede daarvoor in 2012 tijdens de 32e NSO koninklijk onderscheiden en benoemd als Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

De scheikundeolympiade in het bijzonder en de olympiades in het algemeen, zullen Peter zeker missen en het zal niet meevallen om het gat dat hij achter laat goed te vullen.